Persberichten en recensies

Ruud van der Meer: “een mooie, stralende, lyrische tenor, gemakkelijk aansprekend, helder en bijna transparant van toon. Een prachtig licht timbre. Een bijzonder aangenaam geluid. Met name geschikt voor repertoire van Mozart in het algemeen... Een innemende zanger.... Het gaat ogenschijnlijk heel makkelijk af, maar zangers weten dat het helemaal niet zo makkelijk ìs.”

Frank Sanders: “ik vind ‘t zo mooi hoe hij door alle registers heen de kracht behoudt in zijn stem. En wat ik heel charmant en sympathiek vindt, is de dienstbaarheid en ‘t gemak waarmee hij met het materiaal omgaat, zodat het een mooi geheel wordt: dat wat hij zingt, en wat hij zegt en wat er bedoeld wordt. Dat maakt het heel aangenaam, prettig en rustgevend om naar te luisteren.“

 

Gave Matthäus door Bachkoor Apeldoorn
J.S. Bach – Matthäus Passion BWV 24; Bachkoor Apeldoorn, HGO, Sacramentskoor Breda, Muzikale leiding Joop Schets. GEHOORD 11/4/2014 Orpheus Apeldoorn (5 sterren) RECENSIE Door Maarten Mestrom –

De wereld draait door. Het oog op morgen. De Volkskrant. NRC Handelsblad… de Matthäus – een drie-en-een-half uur durend, bijna drie eeuwen oud barok-oratorium met fuga’s, countertenor en viola da gamba over het lijden van Christus – is ‘in’.

Maar is die Matthäus een puur contemplatief muziekstuk voor solisten, koor en orkest of is het – eigenlijk - een semi-opera over vervolging en kruisiging van een onschuldige? Tegenwoordig is gebruikelijk om te kiezen voor de eerste invalshoek en de pure esthetiek van de mooiebarokfuga’s en -aria’s voorop te zetten. Vanuit dat perspectief bezien was de uitvoering vanBachkoor Apeldoorn onberispelijk. Zes bijzonder mooi bij elkaar passende solisten. Devibratorijke, warme en volle sopraan van Hanneke de Wit kleurde perfect bij de alt van Dave ten Kate die van essentiele aria’s als Buß und Reu en Erbarme dich absolute muzikale hoogtepunten maakte met zijn glaszuivere zang en mooie tekstexpressie. Bijzonder was ook het samengaan van altus en sopraan in het duet So ist mein Jesus nun gefangen.

Indruk maakte de Limburgse arts/tenor Peter Vos die een mooi emotioneel randje aan zijn stem heeft. Gecombineerd met de gamba van Ralph Rousseau Meulenbroeks - de enige gambaist die je doet begrijpen waarom Bach dit weerbarstige instrument voorschrijft – leverde in Komm, sußes Kreuz één van de kantelpunten op van de avond.

Ook het Bachkoor, versterkt met zangers van Toonkunst Arnhem, leverde een uitstekende prestatie in de voor vocale muziek door zijn koele, analytische akoestiek niet makkelijke Willem-Alexanderzaal. De afgewogen woordaccenten, crescendi en mooie, fluisterzachte passages kwamen goed over het voetlicht. Een van de ‘troeven’ van de uitvoering in Apeldoorn is uiteraard de begeleiding door musici van Het Gelders Orkest. Bijzonder mooi was de solohobo van Bram Kreeftmeijer in het samenspel met wederom tenor Peter Vos en de koorondersteuning in Ich will bei meinem Jesu wachen.

 

Peter Vos speelt Schinderhannes
Dagblad De Limburger, Opera Bouffe, Peter Vos speelt Schinderhannes

Dagblad De Limburger, Opera Bouffe, Peter Vos speelt Schinderhannes
dd 23.10.08: "... Peter Vos, oorspronkelijk uit Geleen is aangezocht om de rol van roverhoofdman Schinderhannes neer te zetten. Vos is het Limburgs machtig en heeft als zanger zijn sporen verdiend. (...) Muzikaal leider Wim Schepers kende Vos van een masterclass bij John Bröcheler."

Zie ook interview van de regionale Roermondse tv-zender VOX-tv

   
Junge Musiker Stiftung Bayreuth engagiert sich für historische Architektur
Recensie Benefizkonzert,  Klassik Heute-Hörführer, 28 november 2007
Klassik Heute-Hörführer, Ekkehart Pluta over het "Benefizkonzert" in Bayreuth
dd 28.11.07:
“(...) Mit einem Benefizkonzert für die Restaurierung des maroden historischen Schlossturms gab die vor einem Jahr ins Leben gerufene Junge Musiker Stiftung in der vollbesetzten Bayreuther Schlosskirche ihr viertes öffentliches Konzert mit Werken von Bach und Pergolesi.
Die vier Vokalsolisten waren Teilnehmer des Gesangswettbewerbs „Cantilena“, der im Mai dieses Jahres in Bayreuth zum ersten Mal stattfand.
Das Kirchenkonzert gab nun erstmalig Gelegenheit, beide Tätigkeitsschwerpunkte der Stiftung, Sängerförderung und Orchestererziehung, miteinander zu verbinden. (…)
Anstelle des vorgesehenen Chores kam im abschließenden Choral „Komm, o Tod, du Schlafes Bruder“ ein Vokalquartett zum Einsatz, dem neben dem Bariton Julian Kumpusch der Tenor Peter Vos, Sonja Mäsing und der Mezzo Susanne E. Grobholz angehörten. Es war faszinierend zu erleben, wie die vier Stimmen hier gleichsam zu einer verschmolzen. (...)”
   
Meeslepende operette door Zonnig Brabant
Vooraankondiging De Klokken van Corneville, Groot Eindhoven dd 4 oktober 2006

Groot Eindhoven, Vooraankondiging door bestuurslid van Operette over "De Klokken van Corneville" door Eindhovens Operette Gezelschap Zonnig Brabant dd 04.10.06:
“(...) Het Eindhovense gezelschap voelt zich vereerd dat het Peter Vos als een van de hoofdrolspelers heeft weten aan te trekken. Hij was finalist (...) in Una Voce Particolare (...). Ook de overige solisten hebben hun sporen verdiend in Operettenland. (...)”

   
Eigentijdse Faust door Veghelse Opera
Recensie Faust bij de Veghelse Opera, Brabants Dagblad dd 22 september 2006

Faust 2006Brabants Dagblad, Franka Willems over "Faust" bij De Veghelse Opera dd 22.09.06:
“(...) En er wordt absoluut mooi gezongen, stelde hij verder. Het is een waardig slot voor Ad van de Ven die zijn laatste serie dirigeert. Tenor Peter Vos, die de rol van Faust speelt maakt er echt een mooie rol van. En die wals, had je die gehoord? Zo mooi. (...)”


   
Vrolijke Operette Maskerade
Recensie Der Vogelhändler bij  Operettevereniging Maskerade, BN de Stem dd 06 september 2006

BN de Stem, Herbert Mouwen over "Der Vogelhändler" bij Operettevereniging Maskerade in Roosendaal dd 06.09.06:
“(...) Deze 2 actrices vormen een mooi contrast. De stem van Peter Vos is wat zachter, wat meer ingehouden maar zijn ‘breekbare’ tenorstem past naadloos bij het personage dat hij vertolkt. (...)”

   
Gute Artikulation und homogener Klang
Recensie Feuerwerk der Musik, concert van Bella Musica , Herner Zeitung dd 13 juni 2006
Feuerwerk der Musik 2006Herner Zeitung, U.F. over "Feuerwerk der Musik", concert van Bella Musica, dd 13.06.06:
“(...) Publikum genoss in der Matthäuskirche das „Feuerwerk der Musik“ mit vielen bekannten Melodien. Bella Musica und Solisten begeisterten. (…) Auch die Solisten waren gut aufgelegt. (...) der Tenor Peter Vos brillierte mit Gounods „Faust“ oder Mozarts „Entführung aus dem Serail“. Höhepunkte bildeten das Duett aus La Traviata und die drei Stücke aus dem Vogelhändler von Carl Zeller. (…) Peter Vos brachte mit „Wie mein Ahnl“ das Publikum zum Summen und schließlich konnten beide mit „Schenkt man sich Rosen in Tirol“ begeistern. (…) am Ende (…) war die Begeisterung des Publikums nicht zu bremsen. (...)”
   
   
Walhalla 2005
Omroep Brabant, Walhalla, item in regionaal kunstprogramma over de combinatie van zanger en arts dd 30.11.05:
“(...) Peter Vos leidt een dubbelleven. Terwijl hij een belangrijke rol speelt in een voorstelling van Opera Zuid, werkt hij ook nog als huisarts voor verstandelijk gehandicapten. (...)”

   
Zang en vriendschap én solisten brengen publiek in vervoering
Recensie Misa Criolla bij  Zang en Vriendschap, 28 november 2005

Misa Criolla 2005Deusone, Siem Zwaard over "Misa Criolla" bij Zang en Vriendschap te Diessen dd 11.05:
“(...) Afgelopen zondag gebeurde er iets bijzonders. Je maakt niet vaak mee dat mensen met het hoofd op de schouder van de partner naar muziek zitten te luisteren. En het komt wel voor dat mensen hun ogen sluiten uit verveling om een uiltje te knappen. Maar als er mee gewiegd wordt op de maat van de muziek wordt er kennelijk niet geslapen, maar genoten. (...) De uitvoering was in één woord zinderend. Religiositeit en opzwepende ritmes dooreen, glaszuivere helderheid van solisten en verstaanbaarheid (...), het had allemaal een ontroerende spanning die zich na afloop ontlaadde toen het publiek als één man oprees voor een staande ovatie. (...)”

 

Opera Zuid laat de tanden zien
Recensie De Speler van Prokovjev bij Opera Zuid, Telegraaf dd 22 november 2005
"De Speler"van Prokovjev bij Opera ZuidDe Telegraaf, Bela Luttmer over "De Speler" van Prokovjev bij Opera Zuid dd 22.11.05:
“(...) Het brallen van de generaal, met verve vertolkt door de Poolse bas Marek Gasztecki, ontploft in gestotter als hij Babulenka ziet binnenkomen. De Partij van de zelfvoldane markies, één van de geldschieters van de generaal, heeft veel langere lijnen, die met de prachtige, lichte en lyrische tenorstem van Peter Vos goed tot hun recht komen. (...)”
   
Goede zangers in doods Roulettenburg Recensie De Speler bij Opera Zuid, Volkskrant dd 21 november 2005

De Volkskrant, Frits van der Waa over "De Speler" bij Opera Zuid dd 21.11.05:
“(...) maar Jeroen Bik (Alexej) groeide gedurende de voorstelling in zijn rol. Bik is meer een bariton dan een tenor, anders dan Peter Vos, die hier als Markies een opvallend fraaie bijdrage levert. (...)”

 

   
Dagobert zonder liefdesgeluk
Recensie De Speler bij Opera Zuid, Trouw dd 21 november 2005
Trouw, Kees Arntzen over "De Speler" bij Opera Zuid dd 21.11.05:
“(...) Toch zijn er maar een paar werkelijke hoofdrollen: Klara Uleman weet met haar geestige interpretatie van het rijke grootmoedertje uit Moskou, dat in plaats van dood te gaan haar fortuin er doorheen jaagt aan de speeltafel, het meest de aandacht naar zich toe te trekken. (...) De heldere tenor van Peter Vos als markies is juist een prettige aanvulling op het vocale palet. De stemmen komen allemaal duidelijk de zaal in en ook het Russisch klinkt (..) overtuigend (...)”.
   
Mijn Roadmusic
Artikel Arts en Auto over Peter Vos, juni 2005
Arts en Auto, Bram van Schaik over Peter Vos, 06.05:
“(...) De film Amadeus heeft ertoe geleid dat ik Opera Operette en Musical ben gaan doen. (...) twee keer in de week rij ik naar mijn zangleraar in Duitsland om mijn techniek op te vijzelen. Die anderhalf uur heen en terug worden dan dankbaar gevuld met een in te studeren opera of stuk waarmee ik bezig ben. (...)”
   
Ik ben klaar voor het grote werk
Artikel Rosbode over Peter Vos dd 11 maart 2005
Rosbode, Wendy Strik over "UVP" dd 11.03.05:
“(...) Als jonge student geneeskunde was feitelijk (stijl)dansen zijn grote passie. Toen hij echter per toeval actief kennis maakte met de wereld van Opera en operette, was Peter Vos uit Rosmalen verkocht. En niet zo’n klein beetje ook. Hij nam zangles en ging fanatiek aan de slag om zich vocaal te scholen. Zo kan het dan gebeuren dat iedereen in Nederland zijn zangkwaliteiten onlangs op televisie kon bewonderen in de finale van Una Voce Particolare. En Vos wil meer....(...)”
   
Rosmalenaar in finale Una Voce Particolare
Artikel UVP, Stadsblad dd 9 maart 2005
UVP finalisten en Rolando VillaStadsblad, Mart van Eijk over "UVP" dd 09.03.05:
“(...) Alles viel ineens op zijn plek. (...) Het zingen is echt van mij; soms denk ik ‘had ik t maar eerder geweten..”. (...) “Aspecten als enscenering, mimiek, expressie en emotie spelen zeker een grote rol. Je kunt een lied technisch perfect zingen, maar zonder bezieling en inleving wordt t bloedeloos. Als je een rol speelt in opera, komen de liederen beter uit de verf dan wanneer je ze apart zonder de enscenering zingt. Je groeit in de rol, dus ook in de uitvoering van de aria’s. (...)”
   
Een dokter die eigenlijk wil zingen
Recensie UVP, Brabants Dagblad, 3 maart 2005
Brabants Dagblad, Marjolijn Sengers over "UVP" dd 03.03.05:
“(...) Niet iedereen wordt zomaar toegelaten tot Una Voce Particolare, aldus Vos. “Er is een strenge voorselectie. Voor dit seizoen hadden zich 300 zangers aangemeld, slechts 30 bleven over, daarvan mogen er uiteindelijk 7 door naar de finale. (..) Alle kandidaten, en zeker de finalisten, hebben al jaren in zanglessen geïnvesteerd, ze hebben allemaal talent ... (..) Het programma wordt uiteindelijk in één keer opgenomen, er wordt, wat de muziek betreft, niet meer in geknipt en geplakt. Het is heel intensief, je bent kapot aan het eind van de dag ...” (...)
Zingen is voor Peter Vos “eten en drinken”. (...)”
   
Peter Vos in Una voce Particulare

Vooraankondiging UVP, Rosbode dd  25 juni 2005
Rosbode, vooraankondiging "UVP" dd 25.02.05:
“(...) Peter probeert naast zijn artsenwerkzaamheden zoveel mogelijk zijn zangaspiraties waar te maken. In mei 2004 waren de opnames van UVP. Na lang wachten en stilhouden is hij daar a.s. zaterdagavond van verlost. Hij zal zijn tv-debuut maken in de rol van Belmonte in de aria “Wenn der Freude Tränen fliessen” uit Die Entführung aus dem Serail van Wolfgang Amadeus Mozart. (...)”
   
Zachtjes meezingen met Anatevka
Recensie Anatevka Viva la musica; Udens Weekblad 17 april 2002

Anatevka 2002Udens Weekblad, Recensie over "Anatevka" bij Viva la Musica te Uden dd 17.04.02:
(...) De humor die de musical Anatevka volop heeft, wordt door Viva la Musica goed overgebracht naar het publiek. De zang en muziek scoren een dikke voldoende en enkele sterke hoofdrollen zoals schoonzoon Motel dragen het stuk. (...) het publiek geniet met volle teugen.